Anne Melillo's tekst til "Når rejsen er for kort" af Lars Ly i Richard Winthers Hus.
Det er ikke første gang, Lars Ly og Richard Winther mødes på et loft. Vi er i Peter Skrams Gade i København. Året er 1983. Her på loftet har førstedelens kunstakademistuderende, heriblandt Lars Ly, deres værksteder. Af og til kigger akademiprofessorerne forbi for at se, hvordan de udvikler sig. Richard Winther er professor de år. (1975-76 og 1980-86) En lærer med få studerende og en lidt sarkastisk tilgang til førstedelens arbejder. ”Det er jo ikke vejskilte, du skal male”, fortæller han den unge Ly.
Nu mødes de to individer igen på Lolland, som de begge stammer fra. Richard Winther døde i Vindeby i 2007, men hans arbejder op og ned af vægge og mure i det gamle aldersdomshjem, i dag ”Richard Winthers Hus”, giver ham en stærk kunstnerisk tilstedeværelse i huset. Ly udstiller installationen ”Når rejsen er for kort” (2016) i de små gavlværelser på første sal.
Ligner de to billedkunstnere og deres arbejder hinanden? Er der om ikke en dialog så et slægtsskab mellem dem?
Richard Winther er født i Maribo i i 1926, hvor Lars Ly (født 1953) voksede op. Begge er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi (Winther 1945-57 og Ly 1980-86) begge har studeret på Københavns Universitet (Winther tibetansk, Ly kunsthistorie.) Winthers curriculum fremhæver studieophold i Paris og Italien, Lys i Italien og USA. Winther har supplerende uddannelse i grafik, Ly i tegning. Fælles for de to er en kærlighed til manierismen og til maleriet, selvom mainstreamkunsten valgte andre udtryk. Sært stædige er de i kommunikationen med kunsthistorien.
Richard Winther flyttede til Vindeby i 1993, da han var 67 år. Ly er i dag 62. Tættere i tid har de aldrig været på hinanden. Det fælles grundvilkår at være billedkunstner i tresserne? At være mand det sted i livet, hvor tilbageblikket og erindringen indimellem fylder mere end fremtidsdrømmene? Måske skabelsesprocessen fordriver dæmoner for en tid, så erfaringerne, tabene og bevidstheden om livets skrøbelighed kan give mod til at skabe en kunst, som kun skal være tro mod kunsten og livet selv, ikke mod kunstverdenen og dens strømninger?
I alderens og maleriets grundvilkår er slægtsskabet tydeligt mellem de to billedkunstnere. Og i ønsket om at gå til stålet med livtag med livets store temaer: Erotikken og døden. Fortalt gennem maleriet, fotografiet og med modellen og mytologien som værktøj. Herfra tager forskellighederne over.
På væggene i Richard Winthers Hus fortærer manden, en hanløve, kvinden i en kannibalistisk rus. Vi ser hvordan den nøgne helgen Hieronymus forstyrres i læsningen. Hans hånd rører fristerinder. Smukke som den sovende kvinde på køkkenvæggen, hvis klart markerede attraktioner, det rødgyldne hår, brystvorterne og kønnets trekant pirrer ham. Bag de to figurer ligger et kranie: Memento Mori, husk, du skal dø. Udtrykket er grafisk, todimensionelt. Figurerne er skematiske. Farvekontrasterne stærke.
En direkthed i udtrykket, ofte med næsten aggressive nøgne skikkelser bærende på en tydelig seksualitet.
I Richard Winthers fotografiske modelstudier, der findes i bogform udstillet i husets arbejdsværelse, er poesien, nærheden og erotikken langt mere til stede. (Modelfotografier, 1967-1986). Blandt modelfotografierne fra 1986 er tre studier i sort/hvid. En velformet ung kvindekrop er objekt for fotografens blik. Hendes ansigt er bortvendt og dækket med armen, der danner en blød trekant over ansigtets mørke profil. Kroppen står i en blød s-kurve, hvor lys og skygge kærtegner de unge bryster og lårets fine kurve. På andre fotografier står Richard Winther selv model med modellen, genkendelig med sit halvlange grå hår og skæg. Begge er nøgne. Alderskontrasten mellem ”Hieronymus ” og den unge kvindelige model er en del af det erotiske i fotografiet. Kroppene er skulpturelle og udtrykker den ældre krops begær efter den unge. De kærtegnes af lyset.
I modelfotocollagen arbejder Lars Ly også med erotikken. Hos Ly er tilstedeværelsen omdrejningspunktet. Det ”at være i kunsten” med modellen. I malerierne hvor seksualiteten med tiden forvandles til afstand, erotikken til sorg, indgår menneskeskikkelserne i et univers. Et Arkadien, næsten et hinsides værested, hvor lys og skygge, farver og former er til stede på lige fod med mennesket i naturens rum. Malerierne er aldrig entydige eller let aflæselige. I stedet må blikket på opdagelse i lærredets illusionsrum.
Installationen ”Når rejsen bliver for kort” er en udvikling af Ly installation kaldet ”Nocturne” på Skovhuset i København. En helt igennem sort/hvid installation præget af åbenhed og dialog. Beskueren interagerer og går på opdagelse. En kredsen omkring livets eksistentielle kriser, hvor kvinden er i fokus. Ikke mindst kærligheden til hende. I Vindeby er malerens motiv, som hos Winther at kvinden forsvinder, ikke spist af et monster, men ædt op af kræften som kemobehandlingen ikke kan bremse. Kærligheden, lidelsen og sorgen bearbejdes. Der er grafiske højder i collagens og installationens kølige farvespil. Materialevirkninger i det tredimensionelle behandles malerisk dristigt. De mange materialeskift fungerer overraskende godt i dialog med huset rå taktile og museale udtryk. Man ihukommer Lys afsæt i manieristiske kompositioner.
Både Lars Lys og Richard Winthers sene værker kredser om kvinden og om relationen mellem mand og kvinde med visuel kraft og skabende glæde og med erfaringens eftertænksomhed.
”Memento Mori” Husk du skal dø, men også elske og male mens du kan, ville Richard Winther og Lars Ly tilføje.
– Anne Melillo